Battle in outer space

 

BATTLE IN OUTER SPACE
Dist: Columbia 8 mm
Prod: Toho, 1955
S: Ryo Ikebe, Kyoko Anzai, Koreya Senda og andre internationalt kendte stjerner
I: Inoshiro Honda
L: 6 min. (Orig.L.: 74 min.) farve tone

Ingen SF-filmsamling med respekt for sig selv kan undvære en Honda, og til det brug er BATTLE IN OUTER SPACE (UCHUDAI SENSO) fortrinlig. Den er fra instruktørens tidlige, omhyggelige periode, før det hele blev studie-teknikere i monster-suits, med pæne, kulørte effekter og endda et ikke helt uanseligt budget. Desværre besidder den ikke forgængeren MYSTERIANs fantasi og smagfuldhed, hvorfor da også sidstnævnte fortjener at blive husket som Hondas hovedværk. Det er der nemlig ikke rigtig nogen af hans andre film der gør: Fantasien og smagen, ja interessen bliver rutine, som det så ofte går for især B-film-instruktører.

Nu kan MYSTERIANS ikke fås på 8 mm, den enkelte titel, som fås komplet, er totalt unwatchable, og det samme gælder de forskellige klip på markedet, måske undtaget den tyske udgave af ATRAGON.

I BATTLE IN OUTER SPACE er der i al fald kulørt pap for alle pengene, ikke netop uoverbevisende, og effektfuldt og fornøjeligt: En rumstation, der måske ikke helt kommer op på siden af Kubricks Strauss-valsende ditto, bulder og brag, en togkatastrofe med et meget lille tog, m.m.m. Sekvensen med Golden Gate-broen er faktisk ret berømt, og med rette; dels »snyder« man ikke som i SUPERMAN, det er hele broen, der braser sammen, dels er modellen stor nok til, at virkningen ikke er helt legetøjsagtig. Filmen er da heller slet ikke uopfindsom, når f.eks. tyngdekraften ophæves i Tokyo, og alt fra forbipasserende til skyskrabere river sig løs og stiler mod skyen. Underligt nok virker det hele mindst tekno-bil-agtigt, når det kommer op i 2,5 ms bredde, og mest, når man bare snyde-kigger filmen i TV-format bag på et stykke skrive-papir.

Kopien er ganske pæn af en tidlig Columbia, med klare farver og drøn på lydsporet. Ellers er det vel mest rigdommen på, snarere end kvaliteten af modellerne, der begejstrer, men måske er jeg for kritisk; det er vel egentlig kun George Pal, der kan lave verdenskatastrofer mere overbevisende og underholdende. Og så er BATTLE jo en forholdsvis billig fornøjelse...

KOPI (color): A/B LYD: A/B

- wulf