Frankenstein

 

FRANKENSTEIN
Dist: Universal 8
Prod: Universal, 1931
S: Colin Clive, Boris Karloff, Dwight Frye
I: James Whale
L: 18 min. sort-hvid tone

Så fik man den nok en gang, og nok en gang slog det mig, hvor lidt "fantastisk" denne film egentlig er, dvs hvor lidt det mytiske element spiller ind. Karloff spiller jo i grunden rollen hen efter Lenny i MUS OG MÆND, og ville scriptet egentlig have behøvet at være så meget anderledes, om filmen havde handlet om den lokale, misforståede landsby-idiot?

Det har altsammen selvfølgelig ikke noget at gøre med det faktum, at filmen er et mesterværk, "sær, omvendt, genial" kaldte jeg den i min anmeldelse af 60-m-udgaven i FILMSAMLEREN 5.

Hvad har nu 120m-versionen, som den korte ikke havde? Desværre ikke ret meget. Jeg kaldte den gamle "hæsblæsende", men dog ikke så hæsblæsende endda. Nu er der ligesom for meget bredde i de gamle scener, i betragtning af, at vi trods alt stadig kun har en lille snes minutter at løbe på. Der er simpelthen for få nye ting. Een ros skal redigeringen have: Vi får scenen med den lille pige komplet (bortset fra selvfølgelig det oprindelige censurklip). Dertil det let komiske tyveri af hjernerne (med store bogstaver uden på hvert glas: NORMAL BRAIN og ABNORMAL BRAIN - at Frye tager den kriminelle hjerne, synes man egentlig, er inkonsistent med Karloffs fremstilling).

Men derudover er det faktisk som at sidde med 60-meteren - den kører bare lidt langsommere, og man venter lidt utålmodigt på noget, man ikke har i forvejen. Hvorfor ikke, når man nu har fået næsten ti minutter mere, brudekammerscenen med Mae Clarke/Karloff? Og hvor hulen ikke filmens første og mest klassiske shots af uhyret med det lige så klassiske åndeløse skift total-halv-totalt-nær?

Underligt nok er billedkvaliteten også svagere end på 60-meteren, lyden en anelse bedre.

Det er, som om redaktøren ikke kender filmen godt nok. Resultatet er i al fald ikke tilfredsstillende.

KOPI: A/B LYD: A+

- wulf