The incredible melting man

 

THE INCREDIBLE MELTING MAN
Dist: Ken Films
Prod: American International, 1977
S:
I: William Sachs
L: 16 min. (Orig.L.) farve tone

THE INCREDIBLE MELTING MAN (den utroværdige smeltende mand).

Ideen med astronauten, der kommer tilbage fra rummet som et blodtørstigt uhyre, der både mentalt og fysisk disintegrerer, er alt andet end ny. Den originale QUATERMASS er vel den kendteste og den tidligste (1954), men allerede fire år senere fik vi FIRST MAN INTO SPACE, og så var spillet gående. Det skal bemærkes, at begge film fås komplette på 8 mm. (FIRST MAN muligvis udgået? Det var Powell, der udgav den - QUATERMASS - all three of them - er Derann).

Nu får vi altså en 77-udgave, i YOUNG HANNAH-stilen - samme selskab? - med fordrejet lydspor (det er altså ikke kopien, der er noget i vejen med) og blod i mange andre pæne farver end den kedelige, karmosin-røde, som blev HAMMERs traditionelle varemærke. Der er noget sukker-godt-agtigt over disse film, som om ikke andet er en innovation. At man finder filmen i MGMs klassiker-serie, er nok vanskeligere at finde en fornuftig forklaring på.

Hovedpersonen er selvfølgelig special effect-manden Rick Baker. Er effekten realistisk? Givetvis ikke, og det er næppe heller meningen. Men også på det rent surrealistiske plan ville effekten formodentlig have været større, hvis man havde brugt f.eks. ler-gråt i stedet for hele farveladen. Al gore i filmen - også ofrenes sår - ligner æble-slik - man ihukommer Bette Midlers klassiske fabel om damen med omelet på hovedet. Også meget apropos har et legetøjsfirma netop udsendt noget, de kalder SLIMUCK - or something similar - altså slim-lort, der skal forestille præcis, hvad navnet siger - 0 Tempora 0 Mores!

Selve smelte-processen er faktisk virkningsfuld - man sidder uvægerlig og tænker på, om filmen ikke ville have været ganske effektiv i sort-hvid kopi.

KOPI (color): A LYD: A+/A

-wulf