The dark mirror

 

THE DARK MIRROR
Dist: Derann Film Services
Prod: Universal International 1946
S: Olivia de Havilland, Lew Ayres, Thomas Mitchell
I: Robert Siodmak
L: 90 min. sort-hvid tone

Dr. Frank Peralto findes myrdet, og mistanken samler sig om Miss Collins, som er blevet set på gerningsstedet omkring mordtidspunktet. Desværre er hun også blevet set borte fra det, i en park, med andre ord: Hun har et skudsikkert alibi.

Forklaringen er tvillinger, og sågar enæggede: Ruth og Terry. Den ene besøgte lægen mordaftenen, men nægter sig skyldig over for søsteren, der dækker over hende ved at nægte at oplyse, hvem af de to var i parken. Sagen falder, men en ihærdig politimand overtaler tvillinge-eksperten Dr. Scott Elliot til at fortsætte. Han undersøger tvillingerne og opdager, at en af dem er sindssyg ...

Manus er overordentlig udspekuleret, tålmodigt klimaktisk, uden let-downs eller løse ender, konsistent fra første til sidste frame - selv den psykoanalytiske pseudo-forklaring holder bemærkelsesværdig meget vand. Instruktionen er behersket, og der er tendens til underspil. Alligevel er der hele tiden højspænding, ikke mindst på sidste spole, hvor kinematiske gimmicks overtrumfer hinanden: Charaden med mordvåbnet, forvirringen i det afgørende øjeblik: Hvem er hvem? selvmordet og den afsluttende effekt, selvfølgelig med et spejl - filmen vrimler med spejle, grænsende til det surrealistiske. Præstationerne er solide, Havilland gør tvillingerne til separate roller, strålende understøttet er perfekt og uigennemskuelig trickfotografering. Endelig er musikken bemærkelsesværdig: Imposant, vittig, gennemarbejdet (som alt i denne professionelle film) med et varmt, iørefaldende ledende tema. Filmen kan nok ikke anbefales den samler, der kun skal have een gyser, dertil er den for speciel og for snaksalig. Men som modstykke til f.eks. FLESH EATERS er den god at have i skabet.

KOPI: A/(B) LYD: A/(B)

- enw