Du vil synes om Quantonics

 

Dit svar til brevet i postkassen "IS GOD ALL IN THE MIND?", hvor du skriver "The linking of this with quantum physics, and the resulting demise of nineteenth century materialism, is probably a long way off..." fik mig - (uden i øvrigt at have læst andet af dig end nogle få sider i Magi som en af mine venner viste mig fordi jeg i en periode havde svaret "både/og" til de fleste spørgsmål, og du et sted skrev "begge dele") - til at tænke, at du måske ville synes om at vide, at du deler dit ønske om the demise of nineteenth century materialism med denne internetside www.quantonics.com. (Undskyld mig den snørklede sætning, for det er sent og jeg er næsten sikker på, at mit gaskomfur er utæt.) Jeg besøger ofte siden på dage, hvor tv2zulu ikke sender Buffy. Har du set Buffy? Hun er alle tiders. Angel er også meget cool, men jeg synes nu bedst om Willow og hendes lesbiske heksekæreste. (Heldigvis er Willow også en lesbisk heks, men det er hun først blevet efter, at hendes varulvekærst!
e Oz stak af efter at have haft vild varulvesex med den ret hotte heteroseksuelle forsanger fra et rockband.)

Udover at du sandsynligvis (men måske er jeg for fordomsfuld) vil afvise dele af Quantonics som pseudobuddhistisk pladder, så tror jeg, at du vil synes om Quantonics forsøg på at bryde vestens fastlåste subjekt/objekt skisme, og deres forsøg på en "language remediation", der gerne skulle udmunde i the demise of nineteenth century materialism. Quantonics forsøger at skabe en filosofi, der komplementerer kvanteteori - en kvantefilosofi - med støtte i lidt (også blandt andre) Gödel, Bergson og William James Sidis, en del motorcykelvedligeholdelsestips fra Robert Pirsig samt selvfølgelig en meget stor del (for mig i det mindste) kompliceret kvanteteori.

Venlig, men træt og dårligt kommasættende hilsen fra Johannes

 


 

SVAR

 

"Quantonics" minder mig nok mest af alt om Dianetics. Et navn som et vaskemiddel, masser af forkert stavede fagudtryk + en del spekulationer fra en mand med et brevkursus i den pågældende disciplin.

Filosofi og amatørvidenskab er nemlig ikke helt det samme. Filosoffen går aldrig videnskabsmanden i bedene, han forsøger blot at skabe og formidle et tværfagligt helhedssyn.

Amatørvidenskabsmanden derimod har forelsket sig ulykkeligt i videnskabens outer trimmings og status - han ligner amatørkunstneren, der tillægger sig den professionelle betegnelse Forfatter, skønt han er længere fra at forsørge sig med sine skriverier end at lande på månen. Han elsker at påvise de fejl, han alene har opdaget hos Einstein, dog mest ved selskaber.

Og - let's face it - internettet er hans Kongerige. Så er Woof the Vampire nok til syvende og sidst mere videnskabelig.

Det sjove ved det er jo, at ligesom Dianetics ofte virker som en rammende parodi på psykoanalysen, kan megen moderne TEORETISK fysik minde om denne type pseudo-fysik. Der var engang, hvor hypoteser skulle være i det mindste principielt falsificerbare for at være meningsfulde. Nu om stunder har man tilsyneladende taget Einsteins lettere spøgefulde opfordring til aldrig at lade en god teori spolere af kendsgerningerne til overordnet princip.

Og det er naturligvis der, filosoffen kommer ind, ikke fordi det hele nu efterhånden er blevet så luftigt og metafysisk, at han kan være med, men for at kalde til orden og helst opdage, at kvalerne skyldes noget overset i det epistemologiske grundfundament. Filosoffen er her igen forfatteren, som teoretisk set nok kan være professor i filosofihistorie ("fagfilosof") det gør ham bare hverken til mere eller mindre filosof.

Eller for at sige det kort: Jeg er overbevist om, at det er i den bedste mening, folk gør mig opmærksom på samtidige tænkere, som jeg da må have en masse tilfælles med, når det eneste, jeg i virkeligheden har tilfælles med dem, er, at jeg har en cult following. Og er der noget, famous crackpots ikke gider høre om, så er det andre famous crackpots.