Uddannelse

 

Har du gået på gymnasiet eller taget nogen anden form for uddannelse?

Jeg har snakket med nogle filosofi studerende fra universitet og det ser ud til at de splittede imellem det verdensbillede de har fra gymnasiet hvor ting skal bedømmes godt/ondt og naiv realisme uden diskussion er det "man" tror på, til at de kan vende tilbage til en mere åben tænkning.

Er uddannelse skadeligt for filosofien? Tænker folk over at der kunne være flere verdensbilleder og at man måske skulle vælge mellem hvad der føles bedst istedet for hvad der er "rigtigt" i traditionel forstand.

 


 

SVAR

 

I dropped out of university i 1973 midt i et filosofistudium, ungefær da jeg fik en afløsningsopgave tilbage med beskeden: Det er jo filosofi, det dyrker vi ikke her! Jeg har senere fået bekræftet mit valg ved samarbejde med diverse professorer udi filologien (hvoraf en under udarbejdelsen af en nyoversættelse af Bibelen til min kritik af vedkommendes bidrag bemærkede: Det kunne jeg ikke få mening i, så der henholdt jeg mig til den autoriserede.)

Jeg har al mulig respekt for folk, der tager kampen op med disse halvstuderte røvere, der ofte hverken kan læse eller skrive (jf. Mikael Rothsteins ”passificere” i en bog udkommet på Gyldendal) på de højere læreanstalter – selv havde jeg ikke ork til det. I øvrigt ville jeg hellere være forfatter, hvad alle vist kan være tilfredse med.

Uddannelse er aldrig af det onde, kun udannelse, som er det, man driver på universitetet. Når man lærer folk, at det er ”videnskabeligt” at skrive af efter andre forskere, får man naturligvis kun forvoksede gymnasieelever.

Herudover er niveauet på grund af, at studerende, som aldrig har læst en bog, med djævelens vold og magt skal sluses ind, så lavt, at en magistergrad i dag omtrent svarer til en studentereksamen i det pågældende fag for halvtreds år siden. Selv ved afsluttende eksaminer er der ingen læsning af ekstemporaltekster, der er med andre ord tale om folk, der har lært en oversættelse udenad, den oversættelse, vi plejede at have i skødet i anden Real.

Man benytter tilsvarende gloselister, eftersom det ikke forventes, at eleverne kan slå op i en ordbog. Det ville jo også kræve, at de lærte alfabetet.

Italia terra est

Italia – Italien
terra – et land
est – er

Det ville de også kunne finde ud af i børnehaven! Så i grunden kan man vel næppe bebrejde regeringen, at den pønser på at rive lortet ned og bygge en fodboldbane.

Universitetsgrader hænger man på idioter. Intelligente mennesker kommer der kun for at lave ballade.

PS: Jeg havde lidt svært ved at finde ud af, hvor den ene sætning sluttede, og den næste begyndte, i det andet afsnit af dit brev. Lad mig gætte: Du går på universitetet!