Lars von Trier

 

Jeg synes at navnet von Trier efterhånden er dukket op nogle gange i dine ytringer, og det har da vist ikke været i forbindelse med positive vendinger.

Der er jo så mange der mener at von Trier er genial - vor tids Carl Th. Dreyer. Du er tydeligvis uenig mht. til det første. Hvad mener du om Dreyer? Hvilke af de to herrers film har du set? Kunne du tænke dig at give os en lille analyse af nogle af deres værker? Det må gerne være ganske kort :-)

Nå, nyt emne - mange af dine meninger om dansklærere og danskundervisningen her på enw.dk minder mig i øvrigt om mine dansktimer for nogle år tilbage - jeg fik "glædeligt" kendskab til bl.a. Ib Michael, H.C. Andersen, Michael Strunge og Klaus Rifbjerg. Jeg skrev lange analyser og fik middelmådige karakterer fordi jeg "fik for meget ud af teksten som der slet ikke var grundlag for." Så en dag nævnte jeg en tilfældig parallel til "Breaking the Waves", og det gav et plus!

En enkelt dansklærer gik så vidt som til at vise et dokumentarprogram om Dreyer. Jeg spurgte om vi ikke skulle se nogle af hans film i stedet for blot at snakke om dem, men "nej, de film er for langsomme for jer, dem gider I ikke se." Jeg foreslog i løbet af 3 år 3 forskellige dansklærere om vi ikke for en gangs skyld skulle læse noget spændende: H.P. Lovecraft, Neutzsky-Wulff, eller lignende, og "jo, det vil jeg se nærmere på," hvorefter vi så "Dagens Donna" og "Den kroniske uskyld."

Sådan var danskundervisningen. Så mange muligheder, og alligevel så kedelig. Men tak til dig, Erwin, for at sprede kendskabet til den elendigt kedelige og demotiverende danskundervisning.

Jeg har siden fundet mange af mine analyseopgaver frem fra dengang. Der er masser af røde streger, men kun halvdelen af mine sproglige fejl blev markeret ... tsk, tsk ... hvad er formålet mon med undervisningen? - jeg lærte aldrig at sætte komma, eller hvornår man skriver "udenfor" og "uden for". Nogle gange har jeg overvejet om man skulle springe ud i det og blive dansklærer for lissom at rette op på situationen, men jeg frygter at man drukner i ligegyldigheden, eller at man bliver opslugt og bliver lige så kedelig som alle andre dansklærere.

Well, et lille (langtrukkent) surt opstød herfra. Håber det kan tilgives.

 


 

SVAR

 

Jeg har nok ikke så meget imod amatørisme (så skulle man jo hade halvdelen af denne skrivekløende nation) men når man gør amatørismen til en dyd (”dogmefilm”) er man ovre i en antiintellektualisme, som kun kan bane vejen for fascisme. Jeg ved godt, at der ikke er megen forståelse for, at Heimat (Morten Korch, ”Nikolaj og Julie” eller den direkte forherligelse af ordensmagten og pøbelmentaliteten i ”Rejseholdet” og ”Robinson-ekspeditionen”) er farlig, men den banede altså ikke desto mindre vejen for nazisterne i Tyskland.

At Dreyer er langsom, kan man jo giver din lærer ret i - han glemte vist, at filmen var gået over til 24 billeder i sekundet – ikke desto mindre er film som ”Ordet” på en gang fascinerende og irriterende på grund af det lige antal gange, han redder og taber en scene på gulvet. Jeg har det lidt, som når jeg ser Shakespeare-opførelser (til fortvivlelse for mine medtilskuere): Nej, nej, NEJ! - som en hooligan, når en oplagt chance brændes af.

Jeg har aldrig mødt en dansklærer, der kunne dansk – min egen rettede ”foder” til ”fodder” – eller rådede over blot et vestigium af åndsevner, hvorfor man naturligvis læser den litteratur, der er kommentarhæfter til, skrevet af andre dansklærere. Ingen kan i dag læse Neutzsky-Wulff eller Kierkegaard - og så er det jo heldigt, at det kun er i det sidste tilfælde, at man er nødt til at fake it.