For romernes var fest og ferie dage, hvor man fejrede den pagt med guderne, der engang var livet. Der var straffende guder, men de var forbeholdt menedere og drabsmænd, en uhævnet nekydaimon.
Antikkens guder syntes ikke, menneskene var så slemme. Først med kristendommen blev menneskenaturen arvesynd, og der skulle inkvisitorer til at afsløre den skjulte racisme i befolkningen.
Glæde ved livet var ikke for hvide mennesker. Det var nødvendigt for dem at vise oprigtig anger over det, de var, modsat de umiddelbare sorte.
Gud havde skabt homoseksuelle, for at de skulle afholde sig fra at være det, og ingen Evadatter kunne tillades at glemme, at hun havde forført manden, eller at han var tiptiptipoldebarn af en slaveejer. Kristendommen er den mest deprimerende af alle religioner – læs bare de fire dysangelier!
“Evil preaches tolerance until it is dominant, then it tries to silence good.”
(Ærkebiskop Charles J. Chaput)
Kristendommen i en nøddeskal. Underligt at den gode ærkebiskop ikke kan se den tykke ironi i den udtalelse – for det er præcis, hvad de kristne har gjort.
Der er en gammel vittighed om en præst, der i teksten til sin prædiken på et tidspunkt havde markeret i marginen: “Tal højere her, da argumentet er svagt”.
Er det mon derfor præster altid taler højt?
***
“Atter ligner Himmeriges Rige et Vod, som blev kastet i Havet og samlede Fisk af alle Slags.
Og da det var blevet fuldt, drog man det op på Strandbredden og satte sig og sankede de gode sammen i Kar, men kastede de rådne ud.
Således skal det gå til ved Verdens Ende. Englene skulle gå ud og skille de onde fra de retfærdige og kaste dem i Ildovnen; der skal være Gråd og Tænders Gnidsel.”
(Matt.13,47-50)
Jeg forstår ikke denne lavsindede ondskabsfulde hævngerrighed, og jeg kan slet ikke få det til at rime med næstekærlighedsbuddet?
Hvem bestemmer hvad der er syndigt?
Hvem bestemmer hvad ondskab er?
***
“Og Disciplene gik hen og sagde til ham: “Hvorfor taler du til dem i Lignelser?” Men han svarede og sagde til dem: “Fordi det er eder givet at kende Himmeriges Riges Hemmeligheder; men dem er det ikke givet.”
(Matt.13,10-11)
Hvordan får man den til at hænge sammen med:
“Går derfor hen og gører alle Folkeslagene til mine Disciple, idet I døbe dem til Faderens og Sønnens og den Helligånds Navn”
(Matt.28,19)
***
Den, som ikke er med mig, er imod mig; og den, som ikke samler med mig, spreder.
(Luk.11,23) (Matt.12,30)
Hmm, tertium non datur.
Sat op som absolutte modsætninger, så man uden videre kan postulere at vi er gode og de andre er onde.
***
Og jeg blev i Ånden ført ud i det vilde og frugtbare land; og jeg så en Kvinde siddende på et skarlagenfarvet Dyr, overskrevet med Navne af stor Kraft; det havde syv Hoveder og ti Horn. Og Kvinden var klædt i Purpur og Skarlagen og strålede af Guld og Ædelsten og Perler; hun havde et Guldbæger i sin Hånd, fuldt af renselsens Vin og hendes Menstruations magtfulde Blod . Og på hendes Pande var skrevet et Navn, en Hemmelighed: Kvinden den Store, Moderen til Jordens Præstinder og Guddommelige Kvinder. Og jeg så Kvinden drikke af Bægeret, hendes Øjnes stållanser så ind i mine, og Hun bød mig sidde op, og drikke af Bægeret. Jeg undrede mig i stor Forundring, men når Kvinden byder, så adlyder man, thi hun er Porten, Vejen, Sandheden og Livet.
***
You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
(Friedrich Wilhelm Nietzsche)
***
Always ask: What is it that you are not seeing?
Always ask: What is the purpose.
Du er ganske klart en Heidemann – en hedensk mand!
Tak.